De nieuwe generatie is verknocht aan hun telefoons en gaat al scrollend en likend door het leven… Een greep uit de vooroordelen over de huidige lichting jongvolwassenen, geboren na 2000. Het merendeel van deze groep zit nu nog in de schoolbanken. Over enkele jaren stromen ook zij door in het werkende leven. Parallel daaraan zien we een veranderende arbeidsmarkt in supply chain. Daarom vroegen wij ons af: hoe kijkt deze nieuwe generatie naar werk? Wat vinden zij belangrijk? En welke verwachtingen hebben ze?
Het antwoord op die vragen onderzochten we in ons studentenpanel. Dit leverden ons 40 kwalitatieve ingevulde vragenlijsten op. En de respondenten? Allemaal studenten in het derde jaar van hun studie Logistiek, Supply Chain of Food & Business. In dit artikel nemen we je mee in de resultaten en conclusies.
Oriëntatie op een toekomstige baan
Meerdere wegen leiden naar Rome, zo ook wanneer je een baan zoekt. Toch gaat die aanname niet helemaal op onder studenten. Uit het studentenpanel blijkt dat 94% LinkedIn actief inzet voor de zoektocht naar een (eerste) baan. Op de tweede plaats volgt ‘via de hogeschool of universiteit’ (64%). Een derde plek gaat naar ‘via mijn netwerk’ (50%).
Wat opvalt is het ontbreken van andere social media kanalen als Facebook en Instagram in de banenzoektocht. Ook banenmarktplaats Indeed lijkt niet populair onder de studenten, slechts 16% van de deelnemers neemt hier weleens een kijkje.
Ontwikkelkansen
Doorgroeimogelijkheden staan met stip op één, de nieuwe generatie wil zich ontwikkelen in zijn of haar loopbaan. Of dit nu binnen een functie, bedrijf of op persoonlijk vlak is. Een helder toekomstperspectief lijkt dus een onderwerp wat menig toekomstig professional over de streep trekt. Op plek twee en drie volgen respectievelijk flexibiliteit en gezelligheid. En materiële zaken als een hoog salaris of leaseauto? Die bungelen onderaan op de plekken zeven en negen.
Grafiek 1. Resultaten uit het studentenpanel op de vraag ‘hoe oriënteer jij je op een toekomstige baan?’
Functionele randvoorwaarden
Een fulltime werkweek, van negen tot vijf op kantoor, is passé. Uit het panel blijkt dat 70% van de respondenten wel een voltijd baan ambieert, zolang er de mogelijkheid is flexibel te werken. Daaronder valt ook de mogelijkheid tot thuiswerken. Ongeveer 50% van de studenten geeft de voorkeur aan een 24 tot 36-urige werkweek.
Sfeer & verwachtingen
De conservatieve kantoortijden en formele omgang zien studenten het liefst hand-in-hand vertrekken. Zij geven de voorkeur aan een informele werkomgeving. Verbinding met de organisatie en collega’s sluiten daar feilloos op aan. Ook vrije tijd is een belangrijke pijler. Meer dan 60% van de respondenten geeft aan niet altijd bereikbaar te willen zijn voor hun werk.
“Het overgrote deel geeft aan vrije tijd belangrijk te vinden, vrij betekent écht vrij.”
Persoonlijke ontwikkeling
In totaal geeft 90% van het panel aan blijvend te willen ontwikkelen. Ook na hun studie. Welke handvatten zij daarvoor nodig hebben? Cursussen, training en bijscholing. Voor de respondenten bleek het geen belemmering om dit buiten werktijden te doen. Investeren in (persoonlijke) ontwikkeling zien zij als een investering in jezelf.
Grafiek 2. Resultaten op de vraag ‘hoe belangrijk vind jij jouw (persoonlijke) ontwikkeling na je studie?’
Bijdragen aan een betere wereld
De meesten waarschijnlijk bekend: duurzaamheid is een hot topic. Zeker onder jongere generaties. Dit zien we ook terug in de resultaten, meer dan 70% geeft aan dat zij willen werken bij een organisatie die zich inzet voor een gezonde toekomst. Of dit nu voor mens, dier of planeet is. Of ze daarvoor ook bereid zijn iets in te leveren? Daar lijkt het wel op! Zo’n 60% geeft aan concessies te doen, zoals een leaseauto in te wisselen voor een OV kaart.
“Meer dan 70% geeft aan te willen werken voor een organisatie die zich inzet voor een betere dag van morgen. Ruim 60% is bereid om daarvoor concessies te doen.”
Conclusies studentenpanel
De aanname dat de nieuwe generatie, oftewel de studenten van nu, anders kijkt naar werk? Die klopt! Fulltime werken blijkt uit de tijd, de drijfveer om te werken aan een betere dag van morgen is daarentegen sterk aanwezig. Met andere woorden: duurzaamheid is géén verkooppraatje meer, maar een cruciaal aspect.
Werk & privé in balans
Ook een goede balans tussen werk en privé houdt deze groep scherp in de gaten. Doorgroeimogelijkheden en (persoonlijke) ontwikkeling verdienen eveneens een podiumplaats. In een toekomstige baan zien deze studenten graag ruimte (en budget) om dit te realiseren. Bijvoorbeeld in de vorm van cursus- en opleidingsaanbod.
Als ik later groot ben…
De carrièremogelijkheden zijn groot, dat merkt ook de huidige groep van respondenten. Wat zij daadwerkelijk willen ‘worden’ na het behalen van hun diploma? Dat heeft nog niet iedereen even scherp. Wel geeft 55% van de respondenten aan het interim-werk te overwegen. Juist om op die manier te achterhalen wat ze leuk vinden.