Reden 2. Historische data als leidraad
Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Toch kun je er veel van leren. Door te kijken naar de verkopen van producten uit eenzelfde periode van het jaar ervoor, kun je vergelijkingen maken. In veel systemen gebeurt dit automatisch en verwerken ze dit in de basis. Het systeem kijkt vervolgens naar de huidige verkopen en stelt bij wanneer het een verandering constateert. Wanneer het systeem dit automatisch uitvoert, maakt dat je handen als Demand Planner vrij. Zo ben je niet steeds bezig met dagelijkse verkoopanalyses en producties, maar kun je je richten op bijvoorbeeld procesefficiëntie of verbeterprojecten.
Reden 3. Demand Influence Factors
Een analyse van verkopen uit eerdere jaren helpt ook bij seizoensgebonden invloeden op de verkopen. Zo zie je de invloed van bijvoorbeeld weersomstandigheden op de afname van bepaalde producten. Denk aan een stijging in de verkopen van ijsjes en BBQ vlees tijdens warme zomers. Ook feestdagen zijn belangrijke beïnvloeders in je planning, zoals Kerst en Pasen. Door tijdig dit soort data mee te nemen, kun je de productie aanpassen. Die tijdige aanpassing blijkt veel lastiger bij onvoorziene factoren. Bijvoorbeeld wanneer concurrenten met vergelijkbaar producten acties doen en zorgen voor het achterblijven van de reguliere verkopen. Dit soort invloeden zie je niet altijd op voorhand aankomen. Om dit te ondervangen kun je enkel blijven monitoren en je systeem vanuit de mens zodanig bijstellen. Goede communicatie, zowel intern als extern, is daarbij key.
Hoe mens en systeem samenwerken in de praktijk
In mijn werk als Demand Planner werk ik graag met systemen én mensen samen. Door de basis uit te rollen via voorraad- en planningsystemen krijg je een basis forecast. Ook tussentijdse bijsturing door bijvoorbeeld acties en promoties van concurrenten of weersinvloeden kan ik opnemen in het systeem. Dit heeft een automatische aanpassing van productieaantallen tot gevolg. Zo blijft de planning in de basis steeds accuraat. Toch valt niet alles door het systeem te plannen. Sommige onderdelen vragen om menselijk inzicht, zoals het verkopen van overschotten of inspelen op onverwachte marktontwikkelingen.