Trend onder de loep: door de ogen van Recruitment

Binnen de wereld van Recruitment zijn veel veranderingen gaande. Dat is binnen NRG-Office dus niet anders! Het draaiende perspectief binnen de arbeidsmarkt laat zijn sporen achter. De grootste reden hiervan? Gen Z die langzaamaan de schoolbanken uitrolt en met volle moed de mouwen opstroopt om aan het werk te gaan. Door welke ogen bekijken onze Recruitment Specialisten dit en hoe spelen zij hierop in? Je leest het in dit artikel!

job.Title

De keuze is reuze

Hoe resulteert zo’n draaiend perspectief zich bij onze kandidaten? Het ontgaat een Recruitment Specialist niet dat ze genoeg keuze hebben om te werken waar ze willen. Echter, is het ‘weten wat je wilt’ een grote uitdaging voor de meeste werkzoekende Gen Z’ers. Het is niet zo dat ze niets willen doen, integendeel, ze zijn ervan overtuigd snel de laatste trede van de carrière ladder te beklimmen. De motivatie is zeker niet ver te zoeken bij deze groep jongelingen!

Onze Recruitment Specialisten zien bij veel bedrijven die op zoek zijn naar kandidaten dat ze zich in bochten wringen om aan de behoefte van deze groep te voldoen. Deze berg aan keuzes zorgt ervoor dat de kandidaat door de bomen het bos niet meer ziet. Het vinden van effectieve manieren om zich te onderscheiden is belangrijk binnen Recruitment. Daardoor trekken ze de aandacht van potentiële kandidaten.

Een steentje bijdragen

Het trekken van de juiste aandacht is soms een uitdaging. Belangrijk: weet wat de kandidaat nodig heeft. Gebruik het moment aan de sollicitatietafel effectief door goed door te vragen. Biedt ze vervolgens handvaten en los problemen op.

Welke problemen kun je verwachten? Naast niet weten wat degene wilt, is de huidige starter opzoek naar maatschappelijk bijdragen. Dit geeft hen een verantwoordelijkheidsgevoel. Het hebben van doelen waar ze naartoe werken is belangrijk voor ze. De ervaring leert: als men niet weet wat ze willen kan dit soms belemmeren in het maken van belangrijke keuzes.

Faciliterende rol

Onze Recruitment Specialisten vullen een faciliterende rol in door de connectie op te zoeken. Daarnaast denken ze mee over de mogelijkheden voor de kandidaat. Om ons heen zien we dat bedrijven eigen waarden en normen voorbijgaan om toch de kandidaat te werven. Het is belangrijk om deze als bedrijf te behouden. Je riskeert namelijk dat je jouw ‘Unique Selling Point’ niet waar kunt maken. Ondanks de spanningen die de huidige arbeidsmarkt bevat, blijf bij jezelf! Generatie Z is een frisse groep op de arbeidsmarkt, met verrijkende doelen. Ook zijn ze gevoelig voor een sterk bedrijf waar ze bij passen. Als Recruitment Specialist kun je er niet omheen en is het ook belangrijk om besef te hebben van het ‘nieuwe normaal’.

Je wilt mensen werven die ook voor jou kiezen. De arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je dit ineens anders gaat benaderen. Je gaat toch meer in de faciliterende rol zitten. Wel is belangrijk om te onthouden: dit is wie we zijn, dit is wat we doen. Dit maakt het ook gemakkelijker voor de kandidaat zelf, ze weten dan waar ze aan toe zijn.”

Positieve beïnvloeding

Goed nieuws voor ons, want er liggen kansen bij junioren die nog niet weten wat ze precies willen. Hierbij past het interim-werk namelijk perfect! Echter zijn er veel studenten en junioren die niet weten wat dit werk inhoudt. Ontzorgen en doelen stellen is iets waar wij ons in specialiseren. Wij maken duidelijk dat de kandidaat tijdens het carrière-pad ontdekt waar ze naartoe willen groeien.

Hoe wij dit doen? Hiervoor komen onze Resource Managers aan bod. Zij ondersteunen elke stap die een interim-collega maakt binnen zijn/haar carrière en denken mee als het gaat om persoonlijke vraagstukken, zowel werk als privé gerelateerd. Door het vervullen van diverse opdrachten bij verschillende bedrijven stippelt een (bij ons) zogeheten Supply Chain Specialist vanzelf dat pad uit. Ons doel is het wegnemen van stress en onzekerheid.

Trend Onder De Loep Door De Ogen Van Recruitment (1)
Je geeft de kandidaat een verzekering. Waarbij je aangeeft: je gaat nu de juiste dingen doen, je gaat aan het werk en wij begeleiden jou. Dit geeft de kandidaat het gevoel dat ze niet bang hoeven te zijn. Door wat wij aanbieden weet jij straks wie je bent en wat je wilt.
Trend Onder De Loep Door De Ogen Van Recruitment (2)

Verwachtingen en toekomstvisie

Met de vraag aan onze Recruitment Specialisten: “waar komen de hoge verwachtingen dan vandaan?” Werd het antwoord duidelijk. Het begint in de schoolbanken. Uit gesprekken met de kandidaat blijkt dat er tijdens de opleiding een onrealistische verwachting ontstaat bij de student. Men ondertekent een welverdiend diploma met de gedachte dat ze expert zijn in hun vak. Naast het feit dat het altijd goed is om zelfverzekerd te zijn, blijkt in de praktijk dat dit niet altijd de realiteit is. Je moet toch écht ergens beginnen en ervaring leer je voornamelijk in de praktijk!

Social media is een grote invloed op Gen Z, ze zien overal kansen. Ook zien ze de successen van anderen. Overal krijgen ze te horen dat de wereld voor ze open ligt. Dit betekent dat Recruiters transparant moeten zijn over wat de daadwerkelijke kansen en uitdagingen zijn die ze gaan tegenkomen.

Transparantie en realisme

Waar je aan de ene kant een groep hebt die meteen een managementrol wilt vervullen, heb je aan de andere kant te maken met een groep die nog in het duister tast. Je kunt wel stellen dat er sprake is van twee uitersten! Vanuit enthousiasme is de ambitie veelbelovend. Aan Recruitment de taak om ze mee te nemen in de reis die hieraan vooraf gaat. Op deze manier voorkom je een vertekend beeld van de arbeidsmarkt. Realisme en transparantie is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van een ambitieuze starter.

Door de ogen van de kandidaat

Eén ding is zeker, de nieuwe generatie is klaar voor de start! Zij hebben andere waarden en behoeften. Het is belangrijk om je als bedrijf aan te passen aan deze doelgroep, zonder je kernwaarden en cultuur te verliezen. Gen Z gaat aan op een duidelijk verhaal en visie die een bedrijf kenmerkt. Zorg ervoor dat ze zich kunnen identificeren met jouw bedrijf. Succes in deze arbeidsmarkt? Enerzijds is dit meebewegen en anderzijds arbeidsvoorwaarden op maat bieden.

Wij doen dit door in te spelen op de wens en behoefte aan zekerheid van onze kandidaten, door samen met hen een persoonlijke zoektocht te starten mét de zekerheid van een contract bij ons.