Door andere ogen
Om up-to-date te blijven van alle trends en ontwikkelingen binnen die markt, kregen onze Recruiters bezoek van een gastspreker die de impact van Generatie Z besprak. Dit bracht ons op nieuwe inzichten en inspiratie!
Waar we het meeste invloed op hebben en wat het meest invloed heeft op ons, is de arbeidsmarkt. Want hoe zit deze in elkaar? En wat komt ons tegemoet in de toekomst? Belangrijker nog, wat is het nieuwe perspectief ten opzichte van het oude? We leggen het je uit in deze blog, waarin we deze macrotrend uitvoerig behandelen.
Trends in een notendop:
Komen de verschillende trendniveaus nog niet bekend voor? Hieronder lichten we ze toe.
Minitrend: dit zijn kleine bewegingen binnen de samenleving. Deze vorm van trends spelen één tot vijf jaar en verliezen daarna relevantie óf ze ontwikkelen zich tot een macrotrend. Een voorbeeld van zo’n macrotrend: de 24/7 maatschappij, waarbij het leven constant doordraait.
Macrotrend: hier gaat het om grotendeels collectieve waarden en behoeften binnen de maatschappij. Ze spelen zo’n vijf tot tien jaar een rol in ons leven. Een trend kan zowel groeien als wegebben binnen onze samenleving.
Megatrend: dit zijn grote maatschappelijk verschuivingen en zijn ook onontkoombaar, zoals bijvoorbeeld vergrijzing. Deze trends zijn globaal duidelijk zichtbaar. Ze zijn zo’n tien tot vijftig jaar in ons leven. Weleens van vergrijzing gehoord? Dit is een typisch voorbeeld van een megatrend.