Supply Chain professional Timon Kodde startte drie jaar geleden bij NRG-Office. Inmiddels heeft hij verschillende opdrachten uitgevoerd en bij diverse organisaties een kijkje in de keuken genomen. Zo voerde zijn eerste opdracht uit bij de kleinste papierfabriek van Nederland en ging daarna op opdracht bij één van de grootste zuivelproducten van de wereld. In dit artikel vertelt Timon over zijn ervaringen als starter bij een organisatie van wereldformaat en een kleine organisatie.
Een kijkje in de keuken bij verschillende organisaties
”Drie jaar geleden maakte ik een start met mijn carrière als Supply Chain Professional. Toen ik afstudeerde zocht ik een manier waarop ik in korte tijd meerdere organisaties kon leren kennen. Ik wist immers niet precies wat ik wilde en wat ik leuk vond. Een vraag die ik mij stelde was; wat is nou leuker, een groot bedrijf of juist een klein bedrijf? In de afgelopen drie jaar heb ik verschillende opdrachten mogen doen. Mijn eerste opdracht was bij de kleinste papierfabriek van Nederland, mijn laatste opdracht bij één van de grootste zuivelproducenten ter wereld. Een groot contrast, dus de verschillen tussen groot en klein heb ik meegemaakt.”
De voor- en nadelen
”Als we dan kijken naar de voor- en nadelen van werken in een groot of klein bedrijf kunnen we dus zeggen dat er in een klein bedrijf vaak meer afwisseling is door het bredere takenpakket. Daar tegenover staat dat je in een goot bedrijf specialistischer in een functie bezig bent en daardoor misschien meer diepgang in de werkzaamheden hebt.
Een ander verschil dat ik heb gemerkt is dat in grote bedrijven vaak processen meer geworteld zijn er minder snel van afgeweken wordt. Of dit een voordeel is of een nadeel is heel verschillend – enerzijds kan het betekenen dat er niet gauw afgeweken kan worden van processen waardoor een bedrijf logger/bureaucratischer wordt. Anderzijds kan het ook betekenen dat er in kleine bedrijven juist fouten worden gemaakt die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden, als men zich beter aan de vastgelegde processen had gehouden.
Dan zijn er op gebied van werkervaring en carrière nog twee verschillen te noemen. Ik heb gemerkt dat grote bedrijven vaak aanzien hebben als het gaat om werkervaring. Grote succesvolle namen op je cv doen het simpelweg lekker, omdat men er een professioneel beeld bij heeft. Dat geldt helaas niet voor dat kleine bedrijf waar weinig mensen van gehoord hebben. Ook in doorgroeimogelijkheden verschillen de twee. Binnen kleinere bedrijven zijn vaak minder doorgroeimogelijkheden, terwijl grote bedrijven vaak tientallen (interne) vacatures open hebben staan.”
Hoe achterhaal jij wat je leuk vindt?
“Wat is leuker, een klein of groot bedrijf? Die vraag stelde ik mezelf drie jaar geleden. Ik denk dat ik voor mezelf nu duidelijk heb dat ik een wat kleiner bedrijf vaak leuker vind, omdat de afwisseling dan groter is en je simpelweg meer krijgt van alle werkzaamheden; iets dat mij aanspreekt. Maar die voorkeur is natuurlijk heel persoonlijk! Ik zou een starter vooral aanraden zelf de verschillen te ervaren om er achter te komen waar je je thuis voelt. Het werken als interimmer biedt daar natuurlijk de perfecte kans voor!”