Via automatisering het werk nóg leuker maken; dat is mijn doel!

Mensen trainen, bedrijfsprocessen herzien en de begeleiding naar efficiënter werken, dat drijft Supply Chain Manager Pim de Vries. In die ontwikkelingen neemt hij zijn team bij CNC Grondstoffen graag mee. Om samen het werk nóg leuker te maken. Want door processen en systemen te automatiseren, maak je het werk in zijn ogen alleen maar interessanter. En laat dat juist in deze tijd – waarin je talent wil behouden – cruciaal zijn. Hoe hij dat doet? En welke uitdagingen hij daarin tegenkomt? Dat vertelt hij in dit artikel.

job.Title

De breedte van deze functie vind ik het allerleukst. Van transport grondstofvoorziening tot de aflevering ervan; overal heb ik zeggenschap in. Vorig jaar mocht ik toetreden tot het managementteam. Daar denk ik mee over onze bedrijfsstrategie en onder meer de toekomstvisie voor onze nieuwe fabriek in Heerewaarden. Ook het oplossen van alle operationele uitdagingen die we hier tegenkomen, horen daarbij. Aan die facetten zie je dat supply chain als een stevige afdeling is weggezet binnen onze organisatie. Dat ik daaraan mag bijdragen – in de breedte van het vak – geeft me energie.

Van corporatie tot overname

In vier jaar tijd veranderde hier veel. Toen ik startte, bestonden we uit een corporatie van champignonkwekers en tevens onze klanten. Vrijwel direct na mijn start volgde een reorganisatie, waarop er werd besloten om het bedrijf te koop te zetten. In het jaar erop maakten we het bedrijf gereed voor een overname. Bij de uiteindelijke verkoop gingen we van coöperatie naar private equity. Dit is nu anderhalf jaar geleden, waarbij we binnen CNC startten aan een transitie. Met name in het eerste jaar met externe consultants om de bestaande business te optimaliseren.

Exotische groeidiamant

Onder de paraplu van Sun Capital Partners breiden we uit. Wij geloven in de groei van exotische paddenstoelen zoals shiitakes en oesterzwammen. Die productgroep vraagt om een ander soort substraat om op te groeien. Waar champignons excelleren op substraat van met name paardenmest, geldt dat voor exotische varianten met houtsubstraat. Om ruimte te maken voor de productie hiervan, openden we begin dit jaar onze spiksplinternieuwe fabriek in Heerewaarden.

Inflatie in de keten

Ook in onze branche is er sprake van enorme inflatie wat de marges nog verder onder druk zet. Onze kostprijs is sterk afhankelijk van de energieprijzen. Ook transport (zeker voor onze export) bepaald een groot aandeel van onze verkoopprijs. Op dit moment is de grote uitdaging om prijsverhogingen in de retail door te vertalen naar onze klanten en daarmee naar ons. Veel van onze buitenlandse klanten leveren rechtstreeks aan de retail. In Nederland zie je dat hier vaak groothandels tussen zitten die veel invloed hebben.

We geloven in de groei van exotische paddenstoelen, zoals shiitakes en oesterzwammen. Daar zetten we vol op in met onze spiksplinternieuwe fabriek in Heerewaarden.

Sturen op de toekomst

Wanneer we naar de toekomst kijken, zie ik kansen voor steeds meer data gedreven werken, uitbreiding van onze warehouses en omgang met de huidige marktsituaties. Als ik binnen mijn team kijk, werken we met intelligente en gedreven mensen die het leuk vinden om dingen te verbeteren naast hun operationele taken. De administratieve rompslomp die daarbij komt kijken, wil je het liefst zoveel mogelijk minimaliseren. Door deze zaken te automatiseren – waarin overigens ontzettend veel mogelijk is – verhoog je het werkplezier van de mensen. En in de huidige arbeidsmarkt, waar het behouden van talent heel belangrijk is, zet ik hier graag vol op in.

Via automatisering het werk nóg leuker maken; dat is mijn doel! (3)

Automatisering

Op dit moment zijn we ook druk met het uitrollen van een nieuw Warehousemanagement systeem (WMS). Ook hier komt mijn automatiseringsdrang om de hoek kijken. En dat mes snijdt aan twee kanten. Want enerzijds maken we zo ook kostenstructuren inzichtelijk, waardoor we beter op KPI’s kunnen sturen. Anderzijds krijgen we meer inzicht in de route die onze producten afleggen. De track-and-trace als het ware. De data die uit het systeem komt, gebruiken we richting de toekomst om beter te plannen en ook onze productieplanning hangt hieraan vast. Van grondstof tot productie en van prijzen tot transporten. Door alle data goed op te slaan, overzichten te lezen en te acteren op die inzichten, maken we het werk steeds leuker.

Energiereductie

Binnen onze core business, het substraat voor de champignonteelt, volgen wij in essentie al jaren dezelfde procedures en processen. Doordat de reductie van energie nog nooit zo relevant is geweest, vanwege de hoge prijzen en een mogelijke eis van de overheid om 20% reductie te realiseren, houden we ook deze processen en procedures tegen het licht. Daarin vind ik het mooi om te zien dat we hier winst weten te behalen. We zoeken volop naar alternatieve energiebronnen en kijken zelfs of we gebruik kunnen van restwarmte en alternatieve doeleindes voor onze grondstoffen.

Het totaalplaatje optimaliseren

Vanuit supply chain richten we ons op het verbeteren van de volledige keten. Dat betekent de ene keer dat je de productie optimaliseert en de volgende keer de technische dienst of het transport. Altijd onder hoge kwaliteitseisen. Om de theorie en praktijk met elkaar te laten praten, hebben we één stelregel: iedereen gaat minstens één keer per week de vloer op. In de praktijk blijkt dat best vaak een uitdaging, omdat je in de waan van de dag dit nog weleens naar de achtergrond wil schuiven. Toch staat het met stip op één. Zo laat je de mensen zien dat je er bent en hoor je wat er speelt.

Met beide benen in de praktijk: de vloer op!

Waar we aan de ene kant verbeteren, staan we met het andere been in de realiteit. Die blijkt vaak helemaal niet zo high-tech als we in gedachten hebben. Door de vloer op te gaan, blijven we pragmatisch werken. Je blijft met elkaar in contact. En dat – zeker gezien de huidige arbeidskrapte – blijft belangrijk. Die verbinding behouden we ook binnen ons team door iedere dag samen op te starten. Ook al werken we verdeeld over verschillende locaties en hybride; iedere ochtend bellen we in.

Binnen ons team hebben we één stelregel: iedereen gaat minstens een keer per week de vloer op. Zo blijven we in contact met de mensen en op de hoogte wat er speelt.

Werkethiek, drive en geluk

Ik ben begonnen als Demand Planner bij Mediamarkt. Op dat moment zaten er nog overal lokale inkopers, waarmee we aan een replenishmenttool werkten om automatisch te plannen. In die rol startte ik als junior en groeide door naar medior en senior. Ieder jaar maakte ik een stapje, toch bleef ik ambitieus en zocht ik verder naar een nieuwe rol waarin ik mezelf kon ontwikkelen. Die functie vond ik bij CNC grondstoffen in de tak transport– destijds nog specifiek voor onze fabriek te Moerdijk. Hier werd ik verantwoordelijk voor alle Planners en Chauffeurs, waar ik na de reorganisatie mocht doorgroeien naar mijn huidige rol.

Een eigen onderneming, dat lijkt me ook wel wat!

Welke stap ik hierna wil zetten? De wereld ligt open! Een logische vervolgstap lijkt verdieping in een stukje warehousing. Dat kan hier, maar ook bij een grote retailer. Aan de andere kant speel ik met de gedachte om ooit voor mezelf te beginnen, een eigen winkel in voedingsmiddelen bijvoorbeeld. In mijn studententijd werkte ik als Teamleider bij de Albert Heijn, daar denk ik met plezier aan terug. Dus waarom niet? Het belangrijkste blijft om iets te doen wat ik leuk vind.

Over CNC grondstoffen

CNC Grondstoffen is een van Europa’s grootste leveranciers van substraat voor de teelt van champignons en exotische paddenstoelen. Door kennis, betrokkenheid en focus op resultaat, bieden ze betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige teeltsubstraten en diensten voor hun klanten. En omdat het morgen nog beter moet, werken ze continu aan de verbetering en vernieuwing van onze producten en diensten.

Een kijkje in de keuken 🎥