Trend onder de loep: het perspectief binnen de arbeidsmarkt draait

Als specialist in Detachering & Recruitment binnen de voedsel- en maakindustrie, verbinden wij supply chain professionals en bedrijven. Daarin streven we ernaar om zowel professionals als bedrijven vooruit te helpen. In die rol zien we veel gebeuren, met name binnen de arbeidssector. Om up-to-date te blijven van alle trends en ontwikkelingen binnen die markt, kregen onze Recruiters bezoek van een gastspreker die de impact van Generatie Z besprak. Dit bracht ons op nieuwe inzichten en inspiratie!

 

job.Title

Door andere ogen

Waar we het meeste invloed op hebben en wat het meest invloed heeft op ons, is de arbeidsmarkt. Want hoe zit deze in elkaar? En wat komt ons tegemoet in de toekomst? Belangrijker nog, wat is het nieuwe perspectief ten opzichte van het oude? We leggen het je uit in deze blog, waarin we deze macrotrend uitvoerig behandelen.

Trends in een notendop:

Komen de verschillende trendniveaus nog niet bekend voor? Hieronder lichten we ze toe.

Minitrend: dit zijn kleine bewegingen binnen de samenleving. Deze vorm van trends spelen één tot vijf jaar en verliezen daarna relevantie óf ze ontwikkelen zich tot een macrotrend. Een voorbeeld van zo’n macrotrend: de 24/7 maatschappij, waarbij het leven constant doordraait.
Macrotrend: hier gaat het om grotendeels collectieve waarden en behoeften binnen de maatschappij. Ze spelen zo’n vijf tot tien jaar een rol in ons leven. Een trend kan zowel groeien als wegebben binnen onze samenleving.
Megatrend: dit zijn grote maatschappelijk verschuivingen en zijn ook onontkoombaar, zoals bijvoorbeeld vergrijzing. Deze trends zijn globaal duidelijk zichtbaar. Ze zijn zo’n tien tot vijftig jaar in ons leven. Weleens van vergrijzing gehoord? Dit is een typisch voorbeeld van een megatrend.

Wat betekent de trend?

Generatie Z gaat aan het werk! Wat betekent dat? Nou, ze krijgen een steeds grotere invloed op de maatschappelijke normen en waarden. Onze maatschappij is momenteel opzoek naar een positieve kijk op het leven. In een tijd van onzekerheid is het essentieel om de focus hierop te leggen. Nu vraag je je wellicht af welke onzekerheden wij aan de sollicitatietafel tegenkomen? Zet je schrap, want het is een hele mond vol:

  • Impact van de inflatie;
  • Krappe arbeidsmarkt;
  • Angst voor recessie;
  • Mentale ongezondheid: groei van mentale ziektes en toename van burn-outs;
  • Klimaatstress;
  • Klimaatrouw: onzekerheid over de toekomst van onze wereld;
  • Woningstress;
  • Hyperindividualisering: dit is een uit de hand gelopen vorm van individualisering, waardoor traditionele vormen van samenlevingen verstoord worden. Waar individualisering nog filosofie was, is dit ook sterk in de praktijk gebracht. Hierdoor leeft men écht enkel voor zichzelf.

 

Kiezen voor jezelf

Tegenwoordig kiest men sneller voor zichzelf. We hebben immers een sterke behoefte aan persoonlijke ontwikkeling. Waar bij het binnen het oude perspectief draaide om stijgen op de carrièreladder en daarmee je status vergroten, ligt de focus nu meer en meer op hoe het werk je op psychisch en sociaal vlak verder helpt. De doeleinden zijn dus verschillend. Het draait niet meer om status, maar om persoonlijk welbevinden.

Waarom speelt deze trend in ons leven?

De politiek speelt een grote rol. Hoe je het ook wendt of keert, het toekomstperspectief is op dit moment niet rooskleurig. Hierdoor groeit die onzekerheid. Werp nog een blik op de huidige problematiek en er ontstaat wantrouwen. Hoe onze samenleving dit oppakt? We nemen het heft in eigen handen! We kunnen immers niet anders. Je ziet het al in de toename van klimaatacties. Gekeken naar de arbeidsmarkt zorgt dit voor een veel zelfredzamere, nieuwe stroom van werkenden. Een carrière moet doorgroeimogelijkheden bieden en gericht zijn op het leren kennen van je eigen kracht.

Trend onder de loep: het perspectief binnen de arbeidsmarkt draait

Een andere mentaliteit

De ‘work hard, play hard’ mentaliteit zwakt af. Dit komt doordat we inzien dat enkel hard werken soms juist onrust veroorzaakt in onze vrijetijd. Bedrijven zullen sterker aan waarden en behoeften van werkzoekende moeten voldoen. Op deze manier speelt een bedrijf in op het gevoel van de sollicitant.

Er wordt niet langer gekeken naar enkel ervaring en skills. Ook de persoon in kwestie en wie deze persoon écht is, is belangrijker. De werkzoekende vindt het belangrijker dat de waarden van het bedrijf aansluit bij wat ze zelf belangrijk vinden. De tijd waarin bedrijven sterke eisen stellen drijft steeds verder weg. Het oude perspectief wordt vervangen en als het ware omgewisseld!

Waar zien we het terug?

Bedrijven bedenken van alles om ervoor te zorgen dat ze inspelen op deze trend. Om wat meer vorm te geven aan de trend en inzichtelijk te maken hoe je dit terugziet binnen de markt, hebben we een overzicht gemaakt van een aantal innovatieve ontwikkelingen. Wellicht biedt het inspiratie voor jouw organisatie!

Open hiring

The Body Shop doet het nét even anders, in 2022 begonnen ze met een nieuw strategisch wervingsplan. Namelijk, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Open Hiring, wordt dit genoemd en draagt bij aan eerlijke en rechtvaardige wervingskansen.

Het draait allemaal om Tech

IKEA, wie kent ze niet, is altijd bezig met innovatie op het gebied van duurzaamheid. Ook de sollicitatieprocessen ontbreken hier niet in. Niet alleen deze processen worden zorgvuldig bereidt. Hierover gesproken, zelfs de bekende Zweedse balletjes worden plantaardig bereidt én 3D geprint. Een win win want hiermee willen ze innovatieve en technologie gedreven sollicitanten trekken. Show don’t tell, zeggen we dan.

Supply chain

Honest Burgers heeft zijn toeleveringsketen volledig herzien door middel van een programma voor regeneratieve landbouw, met als doel het verminderen van de CO2-uitstoot en milieueffecten van het consumeren van rundvlees.

Voor de gemoedsrust

Mason Studio in Toronto transformeert haar kantoor tot een bruisende hybride ruimte vol gemeenschapsprogramma’s, waaronder een levendige bibliotheek, fabricage hub en experimenteerruimte voor non-profitorganisaties, naast een inspirerende koffiebar. Dit nieuwe ontwerp brengt ontwerpers en denkers samen, creëert verbinding en opent een levendige dialoog binnen de ontwerpwereld.

Waarom passen de signalen bij de trend?

Dit zijn voorbeelden van perspectiefverschuiving, waarbij bedrijven zich volop richten op de verlangens van hun werknemers. Deze opkomende evoluties omarmen de huidige trend door actief bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Bovendien koesteren ze persoonlijke groei, terwijl ze nieuwe banen smeden die harmoniëren met de moderne geest, waardoor we een diepere verbondenheid met de maatschappij ervaren. Ook reageren deze bewegingen tevens doortastend op de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt.

Wanneer komt deze trend echt tot bloei?

Je hebt het waarschijnlijk al opgemerkt: deze trend is momenteel aan het ontkiemen. De verandering manifesteert zich langzaam binnen de arbeidsmarkt en we kunnen de verschuiving al duidelijk voelen. Eerder bespraken we welke bedrijven deze trend beïnvloeden. En meer gaan er volgen! Deze blijft zich namelijk de komende vijf tot tien jaar ontwikkelen.

Wie heeft effect op deze trend?

Onze Recruiters en Business/Resourcemanagers zitten er middenin. Als verbindende factor weten zij alles over de behoeften en waarden van zowel klanten als kandidaten. En daarover adviseren we je graag! Binnen NRG-Office, zijn zij expert op dit vlak en hebben ze manieren hoe ze omgaan met deze trend. Houd ons in de gaten want binnenkort vertellen wij je meer over hoe we op deze trend inspelen!