Supply chain event: food future & digital innovations

Het was tijd voor het derde NRG-Office supply chain event. We verzamelden dit jaar in een prachtig fort te midden in historische pracht van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het was een avond doordrenkt van dynamiek en stond volop in het teken van technologie. We gingen in gesprek over de onderwerpen Food Future en Digital Innovations. De meesten hebben er in het dagelijks leven veel mee te maken en meer volgt in de toekomst! Hoe ziet deze toekomst eruit? En hoe zorg je ervoor dat je nieuwe innovaties goed implementeert binnen je bedrijf?

job.Title

Bovenstaande vragen beantwoordden twee interessante sprekers: Patrick Van Balkom en Chloé Rutzerveld. Zij namen ons mee in hun visie over deze vraagstukken. In dit artikel gaan we in op wat ze ons kwamen vertellen, zodat je er tóch een beetje bij bent geweest.

De mens is de oplossing

Nadat onze smaakpapillen prikkelden door het smakelijke aperitief, kregen we onze dosis ‘food for thought’ van onze eerste spreker Patrick van Balkom. Hij nam ons mee in de reis door zijn carrière binnen de wereld van digitale innovatie. Met passie en enthousiasme deelde hij zijn ervaringen, waarbij hij ons niet alleen vertelde over zijn successen, maar ook openhartig sprak over de fouten die hij onderweg maakte. Voor Patrick waren deze fouten waardevolle leermomenten. Sterker nog, hij benadrukte het belang van reflectie op onze misstappen. Wat hij voornamelijk leerde? Enkel een sterk technologisch systeem lost niks op als de medewerker deze niet begrijpt en daardoor niet kan gebruiken.

Data Consuming Industrie

Zijn avontuur begon bij Unilever, waar hij voor het eerst in aanraking kwam met digitale innovatie. Het doel was ambitieus: het creëren van een systeem dat zou leiden tot minder producten. Voor Unilever was het opschalen van productie geen uitdaging, maar Patrick stond voor de taak om technologie in te zetten om de complexiteit te verminderen. Jarenlang werkte hij aan een systeem die hij volledig uitwerkte, echter deze werd nooit in werking gezet. Binnen de jaren en zijn diverse opdrachten merkte hij dat zijn collega’s niet altijd begrepen waar hij het over had als hij sprak over zaken als AI, robotisering en BBM’s. Het feit dat technologie tijd kost heeft zich wel bewezen; inmiddels zijn deze termen namelijk niet weg te denken!

Technologie is een krachtig instrument

Uiteindelijk belandde Patrick bij Mars. Hier kwamen passie en expertise samen en stonden neuzen dezelfde kant op. Zijn inzichten zetten ons aan het denken. Hij benadrukte dat technologie een krachtig hulpmiddel is dat ons verder kan brengen en zelfs complexe supply chain-vraagstukken kan oplossen. Het echte probleem, zo legde hij uit, ligt niet in de overvloed aan mogelijkheden, maar in de juiste implementatie van technologie.

Soms is technologie zo geavanceerd dat het de belevingswereld van een mens te boven gaat. Het is pas een oplossing wanneer een bedrijf daadwerkelijk in staat is om ermee te werken. Hier kwamen de kernbegrippen “People, Process, Technology” naar voren. Patrick benadrukte dat je eerst de mensen moet meenemen in de verandering, voordat je de technologie implementeert. Als men het systeem niet kan gebruiken dan heeft niemand wat aan deze waardevolle technologie. Het is een samenwerking.

Maar hoe tackel je dit? Het begint met de vraag wie er betrokken moet zijn bij het proces, hoe het proces moet worden ingericht en pas daarna komt de technologie aan bod. Patrick gaf aan dat het van vitaal belang is om mensen in staat te stellen verandering te omarmen en het proces te ondersteunen. Kortom, technologie is een krachtig instrument, maar alleen wanneer het in harmonie wordt gebracht met de mensen en processen, kan het echt een verschil en levens gemakkelijker maken.

Supply chain event: food future & digital innovations (1)

Boeiende vragen

Nadat we onze benen strekten met een walking dinner, was het tijd voor de enerverende presentatie van Chloé Rutzerveld. Zij liet onze hersens flink kraken en voelde ons aan de tand met prangende vragen. Allemaal gericht op de hoofdvraag: hoe kan technologie, wetenschap én verbeeldingskracht helpen om het voedsel van de toekomst te creëren? Chloé’s creatieve brein is constant geboeid met vragen als: hoe kunnen we kweekvlees implementeren in de maatschappij? Moet de klant nog wel koning zijn? En welke oplossingen en mogelijkheden zijn er op het gebied van duurzaamheid?

 

Supply chain event: food future & digital innovations (2)

Toekomstvoedsel

Ooit gehoord van plofinsecten? Wij wel, dankzij Chloé. Want het kan zomaar een vervanger zijn voor de kiloknallers die we nu zien binnen de vleesindustrie. Om dit tot de verbeelding te krijgen, ontwierp ze dikke en vette varianten van insecten, die ze vervolgens 3D printte. De insecten behoren tot een tentoonstelling voor het NEMO museum en is één van haar kunstprojecten. Hier normaliseert ze dit soort scenario’s en maakt ze deze bespreekbaar. Het doel? Puur om mensen aan het denken te zetten.

Kostbare restromen

Sinds haar studie Industrieel Ontwerp in Eindhoven was ze constant bezig met dingen bedenken en conceptualiseren. Inmiddels wil ze haar concepten praktisch afmaken. Ze nam het heft in eigen handen en ging aan de slag met het maken van stroopwafels. Volledig plantaardig!

In haar boek ‘Food Futures’, vertelt ze in detail hoe ze dit heeft gedaan. Spoiler, haar idee inspireerde veel fabrikanten! Ondanks dat haar stroopwafels duurzaam moesten zijn, merkte ze toch dat veel om geld draait binnen de voedselindustrie. De reststromen waarmee het product gemaakt werd, kostte op een gegeven moment meer geld omdat er te veel van nodig bleek te zijn voor productie.

Invloed op supply chain

Ondanks de verontwaardiging van de (nu nog) ondenkbare toekomstscenario’s bij de experts, zagen we ook veel hersens kraken. Hoe heeft dit invloed op supply chain? Er valt veel te winnen bij het verminderen van logistieke stromen om een duurzamer klimaat te realiseren. Minder logistieke beweging betekent immers minder uitstoot. Chloé legde de link met de gedachtegang om supermarkten in een ander jasje te steken. Wat als jij je eigen gewassen mag ontwerpen én kweken in de supermarkt? In plaats van dat de consument zomaar iets koopt, oogsten ze, onderzoeken ze en experimenteren ze met eten. Resultaat: we zijn bewuster van ons eten én er is minder transport nodig.

De verbindende schakel

Na deze inspirerende inzichten moesten we deze informatie onderling kwijt, want hoe ga je deze brok aan informatie achter de kiezen krijgen? Nou, onder het mom van een drankje, een appel crumble cake én enerverende gesprekken! Onze supply chain talenten verzamelden en kwamen met elkaar in verbinding.

Wij zijn dan niet de échte supply chain expert zoals onze gasten, wel weten we ze met elkaar in contact te laten komen in een persoonlijk en intieme setting. Samen zorgen we voor groei binnen het netwerk van de voedsel- en maakindustrie. Hoe we dit doen? Wij verdiepen ons volledig in onze mensen. Dagelijks zijn we bezig met de verbreding van de supply chain wereld én zorgen we voor nieuw talent binnen de sector. En dat maakt ons NRG-Office.

De aftermovie

Benieuwd naar hoe deze setting eruit ziet en hoe wij verbinding creëren? Beleef het dan samen met ons via de aftermovie. Zien we jou volgend jaar?