Wat hebben een demandgestuurde organisatie, een end-to-end Supply Chain en duurzaamheid met elkaar te maken? Meer dan je zou denken! Voor ons vakblad syNRG gingen we in gesprek met PepsiCo: een van de grootste voedselproducten ter wereld, bekend van merken als Duyvis en Lay’s. Zij streven naar verankering van duurzaamheid in hun volledige keten.
In dit artikel verdiepen we ons in wat end-to-end Supply Chain inhoudt en welke voordelen het biedt. Daarnaast spreken we met Niels Hovy, E2E Transformation Project Manager bij PepsiCo. In het video interview legt uit hoe zij als organisatie van wereldformaat duurzame initiatieven per onderdeel binnen de end-to-end Supply Chain integreren.
End-to-end Supply Chain
End-to-end Supply Chain refereert naar het volledige proces in de keten: van grondstof en verwerking tot de distributie en levering van eindproducten aan de klant. Onder de klanten rekent PepsiCo supermarkten, groothandelaren en e-commerce partijen die rechtstreeks verkopen aan de consument.
Figuur 1. Basisstappen binnen de end-to-end Supply Chain
Traditionele verdeling
Van oudsher bestond Supply Chain vaak uit twee delen: make en move. Binnen ‘make’ viel het maakproces van grondstof tot eindproduct. Vervolgens ging je over naar ‘move’, wat begon wanneer de productie tot een einde kwam. Daar waar we de eindproducten in de vrachtwagen laadden en verstuurden naar de distributiecentra van de klant.
Sub-optimalisaties
Om het volledige end-to-end Supply Chain proces zo efficiënt en effectief mogelijk in te richten, ben je gebaat bij het optimaliseren van kleinere processen binnen die keten. Denk aan het uitvoeren van sub-optimalisaties en door miscommunicatie tot een minimum te beperken. Voor PepsiCo valt binnen dit optimalisatieproces ook de zoektocht naar duurzame integraties binnen de keten.
”PepsiCo wordt gedreven door de visie om wereldleider te zijn in ‘convenience’ eten en drinken. Deze visie wordt nagestreefd aan de hand van ‘Winning with Purpose’: de ambitie om duurzaamheid te verankeren in alle aspecten van het bedrijf.”
Niels Hovy, E2E Transformation Project Manager bij PepsiCo
Doelen stellen voor de hele keten
Om tot sub-optimalisaties te komen, voer je verschillende metingen uit verdeeld over de volledige keten. Dit doe je om te achterhalen of je op de juiste weg zit gedurende het proces. Hierbij blijft het van belang dat je het centrale, overkoepelende doel in de gaten houdt. Wanneer je twee aparte onderdelen binnen de keten aanstuurt met individuele KPI’s, maakt het dat lastig om het geheel als één aan te sturen.
Een voorbeeld hiervan vinden we in een traditionele fabriek met het doel zoveel mogelijk kilo’s per productie-uur te produceren. Het nadeel schuilt hier in overproductie van het ‘gereed product’. Verderop in de keten (move) ondervindt men last van deze (te) grote hoeveelheden ‘gereed product’. De kosten van tussentijdse opslag lopen op, houdbaarheidsdata worden korter en producten kun je mogelijk niet op tijd verkopen. Wat leidt tot vernietiging van overproductie.
Gezamenlijke KPI’s
Binnen een end-to-end Supply Chain zorg je ervoor dat zo’n voorbeeld tot het verleden behoort. Dit begint bij de volledige integratie van twee onderdelen, en daarbij behorende KPI’s, binnen die organisatie. Door tegenstrijdige KPI’s aan te passen en op elkaar af te stemmen, creëer je een samenhangend beleid (governance structure) wat leidt tot end-to-end inzage in de keten. Dit heeft als doel om elkaar zo goed mogelijk te informeren, waarin je één gezamenlijk doel nastreeft.
Demand planning als basis
Terug naar PepsiCo, waar de demand gedreven Supply Chain bijdraagt aan de ingerichte end-to-end Supply Chain. Demand Planning gaat uit van een productie op basis van een zo accuraat mogelijk voorspelde klantvraag, beter bekend als de forecast. Die forecast bepalen de Demand planners, waarbij zij kijken naar actuele voorraden en voorspelde aantallen vanuit de markt. Hierbij worden ze geholpen door een Demand Planning Software, waarin slimme algoritmes op basis van historische én toekomstige data als weer, sportevenementen en historisch verkoopgedrag een forecast afgeven.
”Als we op donderdag een piek qua uitleveren zien, bijvoorbeeld door een promotie, moet niet op maandag het warehouse al vol staan, maar op dinsdagavond. Zo zijn we zo efficiënt mogelijk. Tussentijdse opslag van je (gereed) product is zeer kostbaar en maakt je totale Supply Chain minder efficiënt.”
Niels Hovy, E2E Transformation Project Manager bij PepsiCo
Efficiënte productieverdeling
De demandgedreven productie maakt het cruciaal voor alle onderdelen binnen de keten om met elkaar te communiceren. Alleen daardoor kan een bedrijf als PepsiCo inspelen op de klantvraag, kwaliteitseisen en zo laag mogelijke kosten. Na het maken van de prognose, geeft Demand Planning deze over aan de Supply Planners.
Op basis van beschikbare voorraad, extra benodigde productie en productiecapaciteit in de fabrieken, verdelen de Supply Planners de te maken productie zo efficiënt mogelijk over alle fabrieken. Vervolgens kijkt een fabriek samen met de Productieplanner naar de aanvraag, waarop zij een gedetailleerde planning maken.
Die detailplanning bestaat uit een productieplan. Per product maakt men inzichtelijk welke hoeveelheden er die week in productie gaan, inclusief hoe lang een run draait en hoeveel output dit oplevert.
Dagelijkse samenwerking
Het inrichten van de end-to-end Supply Chain, zoals hierboven beschreven, vraagt om een dagelijkse samenwerking tussen de afdelingen Demand-, Supply- en Productieplanning. Dit omdat je plannen mogelijk tussentijds moet bijstellen op basis van de actuele klantvraag, gemaakte prognose en de output van de fabriek. Naast de drie bovengenoemde afdelingen zijn ook Customer Service en Sales nauw betrokken in dit dagelijkse proces.
Snel schakelen, aan de klantvraag voldoen en de kosten zo laag mogelijk houden, zijn dagelijkse uitdagingen voor een end-to-end Supply Chain in een demandgedreven organisatie. Waarbij iedere mismatch binnen de keten zorgt voor extra kosten. Daartegenover staat echter wel: hoe strakker je plant, hoe efficiënter het proces.
Duurzame initiatieven in het end-to-endproces 🎬
Over PepsiCo
PepsiCo is een van de grootste voedingsmiddelen bedrijven ter wereld. Dagelijks worden hun producten meer dan een miljard keer geconsumeerd door mensen wereldwijd, verspreidt over 200 landen. Niet alleen bekende consumentenmerken als Pepsi-Cola, maar ook merken als Lay’s, Duyvis, Tropicana en Doritos vallen onder dit concern. In Nederland beschikt het bedrijf over drie fabrieken: Quaker in Rotterdam, Lay’s in Broek op Langedijk en Duyvis in Zaandam. Het hoofdkantoor vind je in Utrecht.