De 6 voordelen van Master Data Management

Een ondergeschoven kindje binnen veel organisaties, Master Data Management. Dit management omvat het essentiële proces van het beheren, categoriseren, synchroniseren en verrijken van de master data. Onder de master data verstaan we informatie over bedrijfsgegevens als producten, leveranciers en locaties. Het beheren van deze data binnen organisaties vergt aandacht, geduld en precisie van medewerkers. En dat is soms lastig, want werken met data is (over het algemeen) niet sexy. Wanneer je dit wél goed onder controle hebt, zijn de voordelen groot. In deze blog ga ik in op die voordelen.

Met Joël de Bree

job.Title

Voordeel 1. Veilige eindproducten verzekeren

Voor bedrijven in de Food & Industry vormen recepturen vaak de USP’s van een organisatie. Denk aan unieke kruidenmengsels, bijzondere sauzen of het recept wat Coca Cola zo’n unieke smaak geeft. Het is van groot belang dat je data over die recepten goed en veilig onderhoudt. Een voorbeeld:

Stel, je verwisselt recept A met recept B. In recept A bevinden zich gluten, recept B is glutenvrij. Vervolgens ga je een artikel produceren waarvan je veronderstelt dat het geen gluten bevat. Dit product komt uiteindelijk in de supermarkt terecht. De gevolgen na een productiefout als deze laten weinig over voor de verbeelding.

Voordeel 2. Eén waarheid

Door goede afspraken te maken binnen de gehele organisatie, voorkom je discussies over waar, of in welke omgeving, de juiste data te vinden is. Doe je dit niet, dan ontstaat er ongetwijfeld een discussie over welke data actueel of kloppend is. Sla daarom je data op één centrale plek op. Stel vervolgens een team aan wat verantwoordelijk is voor het managen hiervan. Door alles op een centraal punt op te slaan, zorg je ervoor dat ‘de waarheid’ altijd binnen handbereik is.

Voordeel 3. Inzicht in klantgedrag

Met een goed onderhouden klantendatabase kun je allerlei statistieken inzien. Welke 20% van jouw klanten zijn verantwoordelijk voor 80% van de omzet? Welke productgroepen doen het goed? En hoe ziet dat eruit per land en per regio?

Voordeel 4. Kosten verlagen

Simpel gezegd: door klantgegevens goed te onderhouden, kun je kosten verlagen. Goed databeheer biedt namelijk een beter inzicht in de behoeften van de klant. Zo kun je de verkoopgeschiedenis ombuigen naar een goede forecast. Die forecast biedt op zijn beurt weer informatie over toekomstige kansen en risico’s voor de organisatie. Ook kun je voorraden plannen en op het juiste moment wegzetten, zodat ze niet te lang blijven staan.

Misschien ben je ervan overtuigd dat master data niets met forecasting te maken heeft. Toch kunnen in de planning grote problemen ontstaan als de data niet op orde is. Die problemen wil je absoluut voorkomen.

Voordeel 5. Efficiëntie in de fabriek verhogen

Door data te onderhouden kun je ook in de productieomgeving efficiency slagen maken. Dit doe je door bijvoorbeeld productfamilies te vormen. Als je weet welke producten elkaar goed op een productielijn opvolgen, dan kun je de productieplanning hierop afstemmen. Producten uit dezelfde productfamilie kun je na elkaar laten produceren. Zo verkort je omsteltijden en verminder je de (geplande) stilstand op een productielijn.

Voordeel 6. Commerciële inzichten

Op commercieel vlak valt er ook winst te behalen. Alleen al door de vaste verrekenprijzen (VVP) systematisch bij te houden, kun je jouw werkelijke marges analyseren. Dit resulteert in een betrouwbaar inzicht in de marges na verkoop. Het klinkt allemaal eenvoudig. Daarom is het des te belangrijker dat er tijd en aandacht wordt besteed aan het onderhoud van dit soort gegevens.

Conclusie

In deze korte blog heb ik duidelijk proberen te maken waarom Master Data Management zo belangrijk is voor een organisatie. Goed onderhoud van data kan namelijk enorme voordelen opleveren. Om die voordelen te behalen, heb je tijd en aandacht nodig voor Master Data Management.