De markt bestormen anno ’21 doe je niet (meer) met alleen een goed product of een mooie campagne. Een belangrijke pijler binnen je proces, bedrijfsvoering en werving: duurzaamheid. Tijdens ons NRG-Office Supply Chain event spraken we over deze thema’s. Sprekers Niels Hovy (End-to-end sustainability lead bij PepsiCo) en Martijn Lofvers (Trendwatcher bij Supply Chain media) gingen hierin voorop. Met een focus op Supply Chain en best practices in de voedingsmiddelenindustrie, nemen we je mee in de inzichten die we opdeden tijdens deze avond.
Obstakels overwinnen
Waar de cavalerie vroeger klaarstond om de stad te veroveren, overzag een strateeg het spektakel van bovenaf. Vertalend naar de huidige markt strijden we nu om dat plekje bij de consument in zijn of haar winkelmand. Dat doen we zo effectief en efficiënt mogelijk en daar laten we goeddoordachte strategieën op los. Wanneer je een plan maakt om een stad of land te veroveren, bescherm je de flanken. Want daarop kun je vertragen of zelfs verliezen. Dat geldt ook voor bedrijfsvoering.
Daag jezelf uit
Trendwatcher Martijn Lofvers ziet hierin een kans voor veel bedrijven: de Business War Game. Door een plan te maken om jouw eigen bedrijfsvoering aan te vallen, maak je helder waar je op kunt verliezen. En een verlies? Door jezelf te bewapenen of je eigen concurrent te worden, zet je dit om naar winst.
Hierin speelt de keten een belangrijke rol. Want hoe efficiënter je de toelevering van grondstoffen tot de logistiek naar de supermarkt inricht, hoe gunstiger jouw prijs en beleid. En dat vertaalt zich weer naar een goed gevuld schap in de supermarkt. Uiteindelijk draagt dit bij aan een duurzame bedrijfsvoering, waar je de zwakke en sterke plekken binnen jouw organisatie voor je laat werken.
“Val je eigen bedrijf (fictief) aan en ontdek waar de zwakke plekken zitten. Door jezelf te bewapenen, of je eigen concurrent te worden, kun die dreiging omzetten naar een kans.”
Van A naar B niet meer in één rechte lijn
Toch blijkt dat een doordacht plan om enkel van A naar B te komen, niet meer voldoet. Er is een pijler bijgekomen, die al sinds mensenheugenis op de agenda staat: duurzaamheid. Het woord betekent niets anders dan stabiliteit, (levensloop)bestendig en continuïteit. Toch spitst dit thema het laatste decennia zich toe op mens en milieu. De impact van goederenproducties en logistiek wordt alsmaar groter. En de schreeuw om jouw footprint te verkleinen en duurzaam om te gaan met grondstoffen groeit.
Innoveren kun je leren (van elkaar)
Een grote speler als PepsiCo – wereldwijde fabrikant van onder andere chips, frisdranken en cruesli – loopt voorop in deze omwenteling. Bij veranderingen kijken ze niet alleen naar kosten en wat het oplevert. Nee, er is een derde en heel belangrijke pijler bijgekomen: de duurzaamheidsimpact. Bij iedere investering, productontwikkeling of verandering nemen zij deze pijler steevast mee.
Die duurzaamheidspijler splitst zich op in zes pilaren: verpakkingen, producten, klimaat, agricultuur, water en mensen. Voor ieder van deze zuilen gaf Niels Hovy, End-to-end sustainability lead bij Pepsico, een voorbeeld tijdens ons event. In een paar voorbeelden nemen we je mee.
De wet van de grote getallen
Een praktische oplossing om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken? Verklein het omhulsel van jouw product. Voor PepsiCo betekende dit het verkleinen van chipszakken en crueslidozen. Door de grote oplages die zij wereldwijd distribueren, werkt de wet van de grote getallen in hun voordeel. Ook voor kleine(re) spelers geldt dat een simpele oplossing ineens een grote stap voorwaarts betekent, wanneer je het overal doorvoert.
Irrigatie en andere high-tech snufjes
Landbouwgronden kun je maar een keer (tegelijk) inzetten. Daarom kiest het concern ervoor om geen schare gronden te gebruiken voor secundaire levensbehoeften. In landen waar bijvoorbeeld weinig water is, verbouwen ze geen aardappelen voor chipsproductie. En waar ze wel gebruik maken van landbouwgrond? Dan zetten ze bijvoorbeeld high-tech irrigatie systemen in, zodat de plantjes precies krijgen wat ze nodig hebben, zonder water te verspillen.
Gezondere keuze
Wat doe je als snackfabrikant om mensen gezonder te laten eten? In het geval van PepsiCo door suiker en zout in producten te reduceren. Dat doe je niet in één keer, want dat gaat ten koste van de smaak. Daarom kiest het bedrijf ervoor om geleidelijk de suiker- en zouttoevoegingen te verminderen. Zo worden de producten langzaamaan gezonder en blijft de smaakbeleving hetzelfde.
“Wanneer je verder kijkt dan de dag van morgen, dan zie je dat kleine veranderingen vanzelf renderen.”
Medewerkers willen purpose
Tot slot, een belangrijke laatste pijler binnen bedrijven: mensen. Niet alleen de consument, maar juist de mensen die bij je werken of voor je willen werken. Wanneer er kandidaten over de vloer komen voor een (nieuwe) baan, spreekt de jongere generatie al lang niet meer over enkel salesbudgetten of het effect van marketingcampagnes. Volgens Niels zien zij hier een vraag oppoppen over duurzaamheid. Want wat doe je als bedrijf om je footprint te verkleinen? En op welke manier ga jij om met schaarse grondstoffen als water en landbouwgronden?
Functies van de toekomst
Ook binnen ons vakgebied als recruitmentspecialist zien we deze vragen opvallend vaak terug. De jongere generatie stoelt de leidinggevende functies van de toekomst. Dat betekent dat je ze nu wilt binnenhalen, wilt opleiden en ze op termijn de touwtjes in handen overdraagt. Ook dat is duurzaamheid. Je gaat mee in de vraag die er ligt om als bedrijf levensvatbaar te blijven.
“Mensen binnenhalen, ze opleiden en op termijn de touwtjes in handen overdragen. Ook dat is duurzaamheid.”
Zoektocht van ons allemaal
Waar je vroeger bij duurzaamheid dacht aan hippies in verschoten shirts met lang haar, komt dat al lang niet meer overeen met het huidige beeld. We staan voor een serieus vraagstuk, waar we samen naar oplossingen moeten zoeken. Met die zoektocht zijn we als consument, professional en bedrijf allemaal op onze manier bezig. Om de impact vanuit bedrijven zo groot mogelijk te maken, kun je van elkaar leren, door elkaar op te zoeken en uit te nodigen. Zo creëer je een plek waar mensen willen werken, van wie ze willen kopen, een gedegen bedrijfsvoering en draag je bij aan een gezonde leefomgeving.