Deze keer praten we over het interimwerk met Boudewijn Honer. Boudewijn is inmiddels 13 jaar actief als interim Supply Chain professional bij NRG-Office. Hij neemt je mee in zijn verhaal en hoe het interimwerk eruit ziet als ervaren professional.
Mijn start als interim Supply Chain professional
Na werkzaam te zijn geweest als SAP-consultant en Manager Customer Service, besloot ik in 2006 om als interim Supply Chain Professional voor NRG-Office aan het werk te gaan. Deze rol omvat voor mij de perfecte combinatie tussen de processen in de operatie en het gebruik van verschillende ICT systemen. Deze informatiesystemen hebben als doel om de bedrijfsprocessen, of delen hiervan, te ondersteunen en het management en directie te kunnen voorzien van de juiste informatie.
In de praktijk worden deze ICT-systemen niet altijd optimaal gebruikt en of is het voor de gebruikers niet altijd duidelijk hoe hier mee om te gaan. De uitdaging voor de interim professional is om dit bij onze opdrachtgevers verder te professionaliseren. En het werken met het systeem voor de eindgebruikers te vereenvoudigen. Daarnaast krijg je vanuit je rol als interim professional de kans om bij de verschillende opdrachtgevers een kijkje in de keuken te nemen. Op de manier krijg je te zien op welke verschillende wijzen de processen zijn ingericht.
Mijn eerste 2 opdrachten
Solidpack
”Mijn eerste opdracht was bij SolidPack. Zij produceren massief karton voor toepassingen in met name de voedingsmiddelenindustrie. Ik kwam binnen op de logistieke afdeling in de post-go-live fase van een SAP-implementatie. Vanuit deze rol ondersteunde ik de logistieke afdeling bij het gebruik van het voor hen nieuwe systeem. Zo moesten de kinderziektes in het systeem opgespoord en verholpen worden. Daarnaast moesten de vaste medewerkers het nieuwe systeem leren begrijpen.
Mijn SAP-kennis en achtergrond in de logistiek kwamen hier perfect van pas. Samen met de vaste medewerkers konden we onze krachten bundelen en onze kennis delen. Daardoor konden we het systeem zo inrichten, dat er zich verder geen ongewenste verrassingen voordeden. Nadat de processen op de logistieke afdeling grotendeels op de rit waren, heb ik nog tijdelijk de Verkoop Binnendienst en Technische Dienst ondersteund. Deze afdelingen ondersteunde ik in het gebruik van SAP. Na 4 jaar werkzaam te zijn geweest voor dit mooie bedrijf waren de betreffende afdelingen volwassen genoeg geworden om op eigen benen te staan. Voor mij was het tijd geworden voor een volgende opdracht.”
Mead Johnson
”Mijn vervolg opdracht was bij Mead Johnson in Nijmegen als Supervisor van de logistieke afdeling. Later schoof ik door naar de rol van Master Capacity Planner.
Waar mijn opdracht bij SolidPack meer een consultancyrol was op het vlak van ICT, was dit een meer operationele rol. Een van de leuke aspecten aan deze opdracht was dat er ook een aantal collega’s van NRG-Office op de logistieke afdeling gedetacheerd waren. Zo konden we samen met de vaste medewerkers bouwen aan een verdere optimalisatie van de diverse processen op de logistieke afdeling.
Nadat er een vaste invulling was gevonden voor de functie van Logistiek Supervisor, kreeg ik de vraag om de rol van Master Capacity Planner op me te nemen. De rol mocht ik vervullen totdat de vaste medewerker, die fulltime in het SAP project was ingepland, weer beschikbaar zou komen.
In deze rol was ik verantwoordelijk voor de capaciteitsplanning van de verschillende productie afdelingen. Na ruim twee jaar mocht ik mijn werkzaamheden overdragen aan de vaste medewerker. Het was voor mij weer tijd geworden voor een nieuwe uitdaging.”
Mijn huidige opdracht
”Momenteel ben ik al meerdere jaren werkzaam bij Schut Papier. Schut is een kleine fabriek met zo’n 40 medewerkers. Schut maakt hoogwaardige papiersoorten, in over het algemeen kleine oplages. Toen ik bij Schut startte, werden veel werkzaamheden handmatig uitgevoerd en er werd er weinig gebruik gemaakt van het Microsoft Navision ERP systeem. Daarnaast werden er diverse subsystemen gebruikt. Hier lag een flinke uitdaging om de systemen te optimaliseren en te vereenvoudigen. Dit was nodig, omdat bij Schut flexibiliteit gewenst is. Daar is een goed ingericht systeem voor nodig, die eenvoudig beheerd kan worden.
Afgelopen jaren hebben we flinke stappen gezet in de richting van een efficiëntere inrichting. Zo hebben we onder andere de inrichting en beheer van stamgegevens verder uitgebreid, productieplannen vollediger ingericht, parametisering van de diverse productieprocessen inzichtelijk gemaakt en in het systeem ingevoerd, diverse rapportages ingericht en nieuwe inzichten gecreëerd. Samengevat zijn we de verschillende ICT systemen beter gaan gebruiken, zodat deze voor ons gaan werken.
Diverse junior collega’s van NRG-Office hebben bij Schutpapier hun start kunnen maken op de logistieke afdeling. De overzichtelijkheid van de organisatie en processen leent zich hier bij uitstek voor. Ook de open opstelling van de vaste medewerkers voor hulp van buitenaf mag hierin zeker niet onbenoemd blijven.”
“Wees nieuwsgierig, vraag door en neem geen genoegen met ‘we doen het altijd zo’, zet je altijd voor 100% in en respecteer alle mensen waar je mee samenwerkt” – tip van Boudewijn aan startende Supply Chain professionals